5/24/17

Kes kardab platsentasid?

Platsentad on põnevad asjad. Tegemist on ajutise organiga, mis kuulub samaaegselt kahele inimesele, koosnedes pooleldi ema ja pooleldi beebi verest, ning on igaühel täiesti unikaalne. Platsenta ülesandeks on varustada last toitainetega ning tegeleda emakasisese prügimajanduse ja verevahetusega. Ta suudab ema verest välja valida täpselt need toitained, mida beebil mingil hetkel vaja on, ning pakub magustoiduks peale hormoonikokteili, mis rasedusel püsida ning lapsel korralikult kasvada aitab. Nii et platsenta on väga, väga lahe.

Enamus imetajatest söövad oma platsentat, isegi taimetoidulised hirved. Eranditeks on loivalised, vaalalised ja kaamlid, aga ka kukkurloomad, kelle platsenta imendub pärast lihtsalt ema organismi tagasi. Samas on neil ka kolm vagiinat, mistõttu kängurud võivadki kogu aeg tiined olla, ja seetõttu me neil praegu pikemalt ei peatu. #igavestirase #austraalia

Muide, tiinete rottide peal on tehtud uuring, kus ühele kontrollgrupile anti süüa platsentat ja teisele niisama liha - ning rottidel, kes said platsentat, oli valulävi suurem ja nende organismides tõusis looduslike valuvaigistite endorfiinide ja dünorfiinide tase. Samu opioide saadab kesknärvisüsteem välja sünnituse ajal. Teistel rottidel jäi olukord muutumatuks.
Inimeste peal platsenta ja valutustamisega veel teaduslikke katseid tehtud pole.

Kui Aasias ja Lõuna-Ameerika kultuurides on platsenta kasutamine sünnitusjärgses traditsioonilises meditsiinis väga levinud, siis tüüpiline läänemaailma naine vaatab sellele pigem viltu ning isegi kardab ja jälestab seda. Võimalik, et süüdi on platsenta välimus (mida muud ühelt organilt ikka loota?), või siis õrn seos kannibalismiga, aga üldiselt aktsepteeritud see meil siiski pole ja sellealased teadmised ja jutuajamised jäävad pigem ökoemade ringkondade tagatubadesse.

Üks levinumaid kaasaegseid viise platsenta tarbimiseks on kapslite kujul, aga võib ka niisama toorelt pärast sünnitust nahka pista või siis pitsa peale panna. Amazonis müügil näiteks selline vahva kokaraamat isegi. Populaarne meetod on ka smuuti, kus magusad marjad platsenta maitse ära varjavad. Täiesti ok on ka lihtsalt tükk platsentat põske pista, kui sünnitusjärgne verejooks liiga suur on, oksütotsiin imendub läbi suu limaskesta päris kiirelt.

Platsentakaisukas, beebi esimene toakaaslane. Osta endale siit!

Aga miks siis oma platsentat süüa?

Tasakaalustab hormoone, annab energiat ja aitab sünnitusest kiiremini taastuda - kui naine platsenta ära sünnitab, jääb ta hoobilt ilma tervest rekkatäiest kasulikest hormoonidest ja toitainetest, mida ta organism raseduse ajal tootis, ja kehal võib mitu kuud aega võtta, et kogu hormoonimajandus jälle tasakaalu saada. Kui platsentat kapslihaaval väikestes kogustes sisse süüa, on balansi taastamine palju lihtsam.

Väiksem võimalus sünnitusjärgse depressiooni tekkimiseks - üks sünnitusjärgse depressiooni tekkimise põhjuseid on rauapuudusest tingitud väsimus, ning platsenta tuleb siinkohal suurte rauavarudega appi. Samuti sisaldab ta looduslikku B6 vitamiini, mida organism kasutab muuhulgas serotiniini meisterdamiseks. Emotsionaalselt väga kasulik!

Vähendab sünnitusjärgset veritsust ning aitab kaasa rinnapiima tootmisele - platsentas on veel lisaks prolaktiini, mis valmistab piimanäärmeid imetamiseks ette ja stimuleerib piima tootmist, ning oksütotsiini, mis aitab emakal kiiremini kokku tõmmata. Kellel rohkem huvi, siis Midwifery Today on sellel teemal veel pikemalt kirjutanud.

Aeg õhtusööki valmistama hakata!

Kuna üks mu sõbranna sünnitas ca pool aastat enne mind, oli mul suurepärane võimalus pealt näha, kuidas kapslid tema peal toimisid. Temalt sain ma ka kontakti neiu S-iga, kes poole minu platsentast kapsliteks teeb (ülejäänu läheb meil beebi isikliku tammepuu alla väetiseks). Kuna see teema on läänemaailmas suhteliselt tabu, jätan ma seekord nad mõlemad anonüümseks, aga kellel uudishimu elada ei lase, võib minu kaudu veel rohkem küsimusi küsida.

Räägi, kuidas platsentakapslite tegemine käib? Kaua sa oled neid juba teinud?

Kapseldamiseks tuleb platsenta tükeldada ja kuivatada dehüdraatoris. See järel jahvatada ja väikese kapseldaja abil kapslitesse panna. Kapslid, mida kasutan, on taimsed. Esimesed kapslid tegime koos sõbrannaga, kes soovis need endale teha. See oli juba umbes 4 aastat tagasi. Tema järel avaldasid veel mõned sõbrannad soovi.

Kust tuli mõte hakata platsentakapsleid valmistama? Kust sa seda õppisid?


Sõbranna tahtis, et teeksime talle kapslid. Õppisime koos internetist. Tegelikult ei ole siin midagi keerulist, lihtsalt vahendeid on vaja. Kuivatit, jahvatajat, kapseldajat ning muidugi kapsleid. Kõik on koguaeg puhastatud, desinfitseeeitud ja kogu protsess käib kummikinnastega.

Mida peaks silmas pidama naine, kes soovib oma platsentat söömiseks säilitada?

Naine, kes soovib sellel eesmärgil oma platsentat säilitada voiks haiglasse kaasa võtta oma karbikese, et platsenta sinna sisse panna. Platsenta säilib tavalises külmas ca. 48h, muul juhul peaks selle panema esimesel võimalusel sügavkülma. On debatt on selle üle, et platsenta, kui filter talletab endasse mürgid ja selle pärast suhtutakse selle söömisesse vastumeelselt. Platsenta saadab kõik jääkained ema vere kaudu ema neerudesse, kust see hea tervise juures väljub. Samas, kui nt. kutsutakse sünnitus esile, siis jääb platsentasse teatud määral sünteetilist oksütotsiini, mida naisele manustatakse. Juhul, kui on kindel soov säilitada platsenta söömiseks, siis sellest võiks voimalusel hoiduda. Samas see ravimi kogus on piisavalt väike, et ei peaks väga mõjutama, kui see kogus ravimit kõikide kapslite peale ära jagada.

Umbes sellised nad välja näevadki, kõvasti vähem rõlged kui otse emakast väljunud platsenta

Ja siin ka paar küsimust sõbranna K-le, kes on nüüdseks juba pooleaastase lapse ema:

Mismoodi platsentakapslid maitsevad ja kui tihti neid sööma peab?

Kapslitel maitset kui sellist pole. Samas, ma ei hoia neid ka kaua suus, neelan suht kohe alla. Mina hakkasin kapsleid sööma alates neljandast päevast pärast sünnitust ja üldiselt olen võtnud ühe päevas, kui väga väsinud olen, siis kaks tükki. Aktiivselt sõin neid esimesed kuu aega ja edaspidi siis, kui beebil nohu, hambavalu või gaasid tekkisid.

Kuidas sulle kapslid mõjusid?

Olen aru saanud, et mulle andsid kapslid lapsega tegelemisel ja sünnitusest taastumisel energiat juurde. Ka mentaalselt mõjusid hästi, kuna pärast sünnitust olin emotsionaalselt väga ebastabiilne ja neid süües olin palju tasakaalukam, suutsin end talitseda. Mingeid negatiivseid kõrvalnähtusid mul polnud.

Mida peaks kapsleid süües veel teadma?

Kapsleid võiks hoiustada pimedas ja jahedas, sest muidu võib neile naljakas lõhn külge tulla.

- - -

Minu mõtted platsentast ja selle söömisest? Why not. Tundub põnev ja huvitav ning potentsiaalsed kasutegurid kaaluvad võimaliku negatiivse üles ja seetõttu proovin kapslid kindlasti ära. Kuigi ma olen taimetoitlane, siis eetiliselt see mulle vale ei ole - ma ei tee sellega ühelegi elusolendile liiga ja beebil seda ka enam vaja ei lähe. Värske platsentaga lasanje oleks võib-olla natuke liiga imelik, aga kapslite puhul seda tunnet ei teki.

Muide, mul oli pärast sünnitust suhteliselt suur verejooks (ca 450ml + madal hemoglobiin) ja seetõttu otsustasin, et tahan just seda kurikuulsat smuutit. Platsenta tükk, mis sinna sisse läks, oli mu väikese sõrme suurune. Ei tea siis, kas see tõesti tegi oma tööd või oli tegu platseeboga, aga juba sama päeva õhtul oli mul piisavalt energiat, et pargis väike jalutuskäik teha ning järgmisel päeval kõndisin juba vabalt meie maja treppidest üles-alla. WITCHCRAFT!

Lugejad, kuidas teil platsentaga suhted? :D Kas idee selle söömisest tundub pigem vastik või isegi midagi sellist, mida võiks proovida? Miks?

4 comments:

Hanna said...

Mul läheb harva isu mingite asjade peale ära aga mõte platsentalasanjest pani mul praegu kodujuustu suus ringi käima ja kuidagi see alla minna ei tahtnud :D Aga hea kirjutis ja kuigi olen teema kohta hiljuti uurinud, sain ikkagi uut inffi!

Random fact: Hullult lahe, et platsenta teema on nii kirgiküttev! Sünnitusi pildistades nägin, et kui placenta-time käes oli, siis elavnesid ka ämmaemandad. Anti kõik, et see ikka kenasti pildile jääks (loe: esimene hetk sünnitusel kui personal tõeliselt hoolib, et nüüd võiks hea pildi saada!).

Eks söömise kohta saan kommenteerida kui kunagi ise samas olukorras olnud, praegu veel ei isuta aga põnev tema on küll!

Liisi said...

Pärast esimest sünnitust otsustasin, et järgmine kord kindlasti teen kapsliteks. Enesetunne oli nii ebastabiilne alguses, et oleksin võinud abi saamiseks kasvõi toorelt seda närida, aga polnud enam alles:)

ML said...

Woah, ma ei teadnud midagi sellest, et seda saaks kapsliteks teha, oleks teadnud, oleks teinud.
Mõte lasanjest või pitsast ajab küll pehmelt öeldes oksele.
Väga eeskujulik sünnitus ning talitamine, kergelt kadedus selle idülli pärast :)

Mariin said...

Mina ka kasutan hetkel platsentakapsleid ja olen väga rahul;) Praegu poeg 2-nädalane!