8/27/17

Lapse kõrvalt tööl käimine ja omaette olemise aeg

Esimene klient pärast sünnitust. Kuuepäevane beebi!

Ma alustaks tänast postitust kohe tabuküsimusega - kas last imetav ema tohib tööl käia? Kui jah, siis kui vana beebi kõrvalt? Kas lapse isaga jätmine on okei? Aga vanaemaga?

Selgitan alustuseks paar asja lahti. Me pole selles mõttes ehk traditsioonilise tööajaga perekond, kuna me Tonisega töötame mõlemad kodust ja endale sobiva graafiku alusel. Tema progeb koodi ja mina shopin pilte. See tähendab seda, et Noral on üldjuhul mõlemad vanemad kodus ja me saame vajadusel pikemaks või lühemaks ajaks ära käia, ilma et sellest ühelegi pereliikmele olulist ebamugavust tekiks.

Kui ma rasedaks jäin, teadsin kohe, et tahan võimalikult kaua pildistada ja esimesel võimalusel lapse kõrvalt jätkata. Ei tea, kas asi oli minu tollaegses mässumeelsuses või millegis muus, aga neli päeva enne sünnitust tegin oma viimase pildistamise ja kuus päeva pärast Nora saabumist oli mul jälle kaamera käes. Ning tohutult hea tunne oli! Siiamaani on hea tunne, kui pildistamast tagasi tulen. Emotsionaalsed akud on laetud ja väsimus justkui käega pühitud.

Olin alati arvanud, et esimene kuu beebi kõrvalt on meeletult raske, täis magamata öösid ja nutmist - oh boy I was wrong. Nora on nüüd kolmekuune ja meil pole endiselt ühtegi unetut ööd olnud, vastupidi, viimasel ajal on ta hakanud väga pikki ööunesid tegema, sageli 8-10h järjest. Mina olen rahul ja puhanud, titt rõõsa ja rõõmus, Tonisel ka meel hea, kui ükski naine kodus ei virise. :D

Kuidas saada last niimoodi magama? Ma ausalt ka ei tea, Noraga kuidagi joppas niimoodi. Tangin ta tavaliselt enne ööund nii täis, et ta ei jaksa enam liigutada, siis veel natuke peale ja ongi kõik, titt magab piimakoomas. Vahepeal teeb luugid kella 4-5 vahel lahti ja sööb korra uuesti, aga see käib üldiselt nii kiiresti, et me kumbki ei mäleta sellest midagi.

Ma ei tunne veel praegu, et oma aja jagamine lapse, töö, mehe ja muu sotsiaalelu vahel oluline pingutus või julgustükk oleks. See on minu aeg iseendale ja Tonisele võimalus tütrega kahekesi olla. Kindlasti ei ole see lihtne, aga kui mõelda näiteks USA naiste peale, kellel on ainult 12 nädalat emapuhkust ja needki tasustamata. Pärast seda minnaksegi üldjuhul beebi kõrvalt tööle tagasi.

Esimene 12h tööpäev pärast Nora sündi, Triin + Indrek
(foto: Tatjana Siipan)

Veel olin lugenud hirmujutte, et kui korra pudelist last toidad, lõpeb järgmisel päeval rinnas piim otsa ja edaspidi võid põhimõtteliselt Aptamili püsikliendiks hakata. Mkm, nii see päris ka ei käi. Kardad, et laps ei võta pudelit? Aga on olemas veel topsid, lusikad, süstlad... Valikuid on mitmeid.

Kuidas ma siis praegu tööl käin?

Üldiselt kulub ühe pildistamise peale kokku 2-5 tundi ja selle aja jooksul tangib Nora endale sisse umbes 150ml piima. Üritan püsivalt sügavkülmas hoida liitrit väljapumbatud piima, mida Tonis minu äraolekul üles soojendab ja siis Medela pudelist lapsele sisse joodab. Medela pudel on parim, kui tahta last paralleelselt pudelist ja rinnast toita - nimelt on tegu keerulise lutiotsaga, millest niisama piim välja ei voola, erinevalt tavalistest pudelitest, laps peab seda lutti ikka päris korralikult imema. Nibudega on samamoodi. Kuna minu rinnad mängivad endiselt purskkaevusid, on nendest piima kätte saamine praegu kõvasti lihtsam kui pudelist D:

Pikemate fotosessioonide ja pulmade ajal on mul kaasas Medela käsipump, millega ma regulaarselt iga 3h tagant mõlemad rinnad tühjendan ja seejärel termokoti sees piima külmkappi panen. Hiljem kodus läheb see piim säilituskotis sügavkülma ja saab mõne järjekordse pikema pulma jooksul ära tarbitud. Pumpamisele kulub tavaliselt kuni 15 minutit. Minu meelest on ka Medela pumbad ühed parimad, mis turul saada on - eriti just seetõttu, et pumba lehtri saab valida vastavalt enda nibu suurusele. Kui lehter on liiga suur, ei saa pump nibu korralikult vaakumisse tõmmata ja nii ei tule ka eriti piima välja. Minul on mininibud ja kasutusel S suuruses lehtrike.

Minu piimaarsenal. Sinises topsis külmutatud, pudelis värske piim.

Mida Tonis lapsega kodus olles teeb?

Hea küsimus, uurisin ta käest nüüd ise ka :D Tuleb välja, et Nora tavaliselt magab, aga kui ta seda ei tee, mängivad nad koos mänge, käivad poes, magavad, võimlevad ja vahepeal progevad koodi.

Nora võttel kaasas
Kas lapse võiks pildistamisele ka kaasa võtta?

Sellega on nii ja naa. Üldiselt eelistan ma käia üksinda, sest kui ta on minuga kaasas, löövad emahormoonid lõkkele ning raske on nendega võidu tööle keskenduda. Vahel olen teda siiski kaasa toonud, kui on tegemist mõne mu enda projekti või pikema filmivõttega, mille puhul ei ole ajagraafik nii tihe ja mul on võimalik laps mõneks ajaks kellegi teise kätte usaldada. Siinkohal soovin tänada Maretit ja Liisit, kes viimane kord pildistamise ajal Noraga hängisid :D


Muuhulgas sai Nora vahepeal kolmekuuseks. Selleks puhuks sai ka tort tellitud, aga õnnetul kombel oli tegu nii maitsva koogiga, et ma sõin ta kogemata enne ära, kui meelde tuli lapsest sellega koos pilti teha. Seega siin on nüüd pilt Norast kolme tomatiga.

#rongaema

No comments: